Lokomotywa cz. 2

Robota będzie nietrudna, na każdym rozgałęzieniu umocowujemy kawałek tektury wyciętej, w ten sposób, by mógł się obracać na szpilce wbitej w miejscu A. Przestawiwszy zwrotnicę, zmusimy pociąg do pójścia po torze prowadzonym w bok, przeciwnie zaś ją przesunąwszy, spowodujemy jazdę wprost. Budowa innych urządzeń dworcowych nie wymaga też zbytniej umiejętności. Sporządzenie semaforu nie wymaga dalszych objaśnień. Obrotnica składa się z deseczki szerokości toru, na której naklejone są trzy paski tekturowe. Tworzą one zagłębienie toru. Deseczka ta obraca się na sworzniu drucianym. By można było nią obracać, dajemy na obu końcach pod kątem prostym do kierunku szyn dwa wałki. Końce szyn, doprowadzających do obrotnicy, spoczywają na pierścieniu drewnianym, wyciętym z drzewa piłeczkowego i są do tego pierścienia przybite lub przyklejone. Poznamy wszystkie szczegóły konstrukcji. Schody zrobimy z deseczek naklejanych na siebie na kształt schodów. Przy budowie mostów kolejowych najlepiej naśladować jakiś rzeczywisty most. Budynki kolejowe, jak magazyny, dworce, parowozownie sporządzimy łatwo z pudełek od cygar, zaopatrując je w odpowiednie otwory, jako drzwi wjazdowe i okna.